WAN SAIFUL ‘KOYAK’, HADKAN KOMEN PEMBACA DI FACEBOOK

408
SHARES
2.4k
VIEWS

Selepas Wan Saiful Wan Jan cuba ‘troll‘ Datuk Seri Najib, beliau semakin teruk di-troll oleh netizen yang beliau gelarkan sebagai “cybertrooper Najib”.

Akibatnya beliau terpaksa hadkan komen yang dibuat netizen, mungkin dihadkan hanya kepada rakan-rakan yang mengenalinya sahaja kerana selepas itu semakin ramai ke Facebook beliau untuk mengecamnya. 

Sungguhpun begitu komen-komen yang sempat dibuat dan masih boleh dibaca sehingga kini boleh dikatakan semuanya mengecam Wan Saiful kerana membuat pelbagai kenyataan yang mengundang kemarahan ramai. 

Namun dua posting beliau selepas itu tidak dihadkan dan seperti sebelumnya, hampir kesemua yang membuat komen mengecam beliau kerana menuduh mereka sebagai cybertrooper sedangkan itu akaun sebenar mereka.

Rujuk pautan;

https://editormalaysia.com/23174/

Wan Saiful sepatutnya menyemak terlebih dahulu sebelum menuduh yang bukan-bukan apatah lagi beliau sepatutnya memberi penerangan kepada rakyat, bukannya menuduh rakyat sembarangan. 

Apa yang Wan Saiful tidak faham atau sengaja menuduh ialah, ribuan netizen yang membuat komen di Facebook beliau bukanlah cybertrooper tetapi dalam kalangan rakyat yang terkesan dan marah dengan pelbagai tuduhan yang akhir-akhir ini dilemparkan kepada rakyat di sebalik kegagalan kerajaan. 

Apabila “total lockdown” separa masak yang dibuat kerajaan gagal menurunkan jumlah mereka yang terjangkit kerana SOP cacamarba kerajaan, rakyat yang disalahkan. 

Apabila kerajaan gagal menyediakan dan menyegerakan keperluan vaksin mencukupi, rakyat juga yang disalahkan. Bahkan Wan Saiful sendiri memberi cadangan agar dibuat tarikh tutup untuk mendaftar vaksin, seolah-olah rakyat yang salah kerana tidak mahu mendaftar sedangkan vaksinpun masih tidak cukup.

Mungkin saranan ini beliau rasakan sebagai bijak tetapi sebenarnya hanya menyusahkan rakyat dan semakin menimbulkan keresahan dalam masyarakat. 

Malah jumlah positif Covid-19 yang meningkat ketika ini juga dikaitkan dengan rakyat yang tidak patuh SOP sedangkan kerajaan sendiri yang membenarkan kilang-kilang besar beroperasi walaupun tahu di sanalah punca merebaknya Covid-19 – seperti yang diakui sendiri oleh Ketua Pengarah Kesihatan. 

Malanglah kerajaan hari ini kerana Wan Saiful diangkat menjadi Ketua Penerangan Bersatu tetapi beliau sendiri gagal memahami bahawa tugas-tugas hakikinya adalah untuk memberi penerangan sebaik mungkin yang boleh diterima rakyat.

Bukannya asyik menuduh rakyat yang tidak berpuas hati di atas kegagalan kerajaan sebagai cybertrooper serta menyalahkan rakyat kerana tidak mendaftar vaksin.

Cukup-cukuplah Wan Saiful untuk menyalahkan rakyat sedangkan andalah yang gagal memberi penerangan.

Jika beginilah tahap dan kualiti ‘penerangan’ Wan Saiful, maka adalah lebih baik beliau menjadi cybertrooper kerajaan ataupun JKOM sahaja. Cuma dinasihatkan selepas ini agar beliau jangan cepat ‘koyak’ apabila dikecam.

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts