KPT DENGAR SUARA PELAJAR MENGENAI KEMASUKAN SEMULA KE IPT

914
SHARES
5.4k
VIEWS

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Majlis Perundingan Pelajar Kebangsaan (MPPK) mengambil maklum mengenai pengumuman terbaru yang telah dibuat oleh YB Datuk Seri Dr. Noraini Ahmad Menteri Pengajian Tinggi (KPT) berhubung kemasukan semester baharu yang bermula pada bulan Mac 2021.

MPPK berpandangan keputusan ini adalah keputusan terbaik kepada semua pelajar buat pada masa ini memandangkan peningkatan kes positif COVID-19 yang semakin tinggi di seluruh negara. Enam kategori pelajar berkeperluan yang digariskan oleh KPT untuk kembali ke kampus adalah tepat dan sesuai dengan hasrat pelajar.

MPPK juga berharap agar setiap institusi pengajian tinggi (IPT) dapat mengeluarkan prosedur operasi piawai (SOP) yang bersesuaian mengikut garis panduan kemasukan pelajar yang telah digariskan oleh KPT secepat mungkin. Tindakan ini akan membolehkan pelajar yang berkeperluan untuk merancang perjalanan mereka untuk kembali ke kampus.

Dalam pada itu, MPPK berharap agar keputusan ini dapat membantu pelajar dalam meneruskan pengajian di IPT masing-masing. MPPK juga ingin menasihati rakan-rakan pelajar agar menanti terlebih dahulu pengumuman berhubung SOP kemasukan pelajar daripada IPT masing-masing sebelum membuat sebarang perancangan untuk kembali ke kampus.

Akhir sekali, penularan pandemik COVID-19 ini pastinya telah mendatangkan cabaran yang besar kepada mahasiswa di seluruh negara. Oleh itu, MPPK berharap agar kita semua terus kuat dan tabah dalam menghadapi dugaan dan cabaran ini.

Bersama kita doakan semoga keadaan akan kembali pulih seperti sedia kala. InshaAllah.

Sekian, terima kasih.

Memartabat Mahasiswa Malaysia

MUHAMMAD AMIR ASYRAF BIN MOHD SABRI

PRESIDEN

MAJLIS PERUNDINGAN PELAJAR KEBANGSAAN

31 Januari 2021

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts