BOIKOT PRODUK TANDA PROTES KEBIADABAN PRESIDEN PERANCIS

412
SHARES
2.4k
VIEWS

Kenyataan Media Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor

28 Oktober 2020  l  11 Rabiul Awwal 1442

1. Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) menggesa semua pihak sama ada peringkat kerajaan, syarikat-syarikat perniagaan, pertubuhan dan seluruh rakyat yang prihatin isu penghinaan Rasulullah SAW oleh Presiden Perancis, Emmanuel Macron untuk memboikot produk Perancis sebagai tanda protes kebiadaban yang dilakukan tersebut.

2. Sikap beliau yang mempertahan kelakuan seorang guru yang menayangkan karikatur penghinaan Rasulullah SAW dan menganggapnya sebagai satu kebebasan adalah moral yang buruk lagi tidak boleh diterima sama sekali.

3. Jika maksud kebebasan sehingga membenarkan kelakuan menghina maka ia bukan lagi kebebasan namun hakikatnya ia adalah pelampau dan biadab. Kebebasan yang membuka ruang kepada penghinaan mana-mana agama adalah tindakan yang mengundang kebencian dan hanya mendatangkan kerosakan ke atas keharmonian hidup manusia sejagat yang berbilang kaum dan pelbagai agama.

4. DPPNS menyokong sepenuhnya seruan Presiden PAS dalam kenyataan media beliau dalam isu ini untuk kita memboikot produk keluaran Perancis supaya mengajar Presiden Perancis yang biadab malah cuba menjadikan insiden pembunuhan guru yang menghina Rasulullah SAW oleh seorang pelajar Chechnya sebagai isu Islam Radikal bagi menyemarakkan lagi sentimen Islamophobia.

5. Bagi menjayakan dan menggerakkan kempen boikot ini, DPPNS mengarah semua Pemuda Kawasan untuk menghidupkan seruan kempen ini di media-media sosial khususnya bagi memberikan penerangan dan kesedaran kepada semua rakyat Malaysia yang berbilang kaum.

6. Kita perlu menolak sikap biadab. Tidak kira siapapun, kebebasan bukanlah tiket untuk menghina mana-mana agama. Malahan Islam sendiri melarang penganutnya menghina atau mencela penganut agama selain Islam.

Firman Allah SWT :

(وَلَا تَسُبُّوا۟ ٱلَّذِینَ یَدۡعُونَ مِن دُونِ ٱللَّهِ فَیَسُبُّوا۟ ٱللَّهَ عَدۡوَۢا بِغَیۡرِ عِلۡمࣲۗ

Maksudnya :
Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. – [Surah Al-An’am 108]

Memimpin Negara

Pemuda Bangkit Demi Islam

Ustaz Hanafi Zulkapli

Ketua Pemuda

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3840170642700879&id=225685927482720

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts