TUN JUHAR MINTA TEMPOH BAGI MELANTIK KETUA MENTERI SABAH

551
SHARES
3.2k
VIEWS

Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata, Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin meminta tempoh bagi menentukan siapa Ketua Menteri Sabah yang baharu namun ia akan dibuat secepat mungkin. 

Sebelum itu Bung bersama Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Sabah Datuk Hajiji Noor, Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Datuk Dr Jeffrey Kitingan dan Setiausaha Agung Parti Bersatu Sabah Datuk Jahid Jahim mengadakan pertemuan selama lebih sejam dengan Juhar di Istana Negeri di sini.

Hajiji dan Jeffrey enggan mengulas apabila ditanya pihak media mengenai pertemuan tersebut dan Jahid pula hanya mengatakan ia satu perbincangan yang baik.

Sementara itu Presiden Warisan Mohd Shafie Apdal turut berkata pihaknya masih mengkaji keadaan dan proses tertentu apabila ditanya sama ada akan  berusaha untuk membentuk kerajaan negeri.

Beliau juga berkata Warisan adalah satu-satunya parti yang memenangi jumlah kerusi terbanyak dalam PRN Sabah, yang turut dilihat oleh pemerhati politik sebagai cubaan Pakatan Harapan untuk membentuk kerajaan Negeri.

Penganalisis politik turut berpandangan beberapa individu yang menang pada PRN Sabah ke-16 ini mungkin akan beralih arah menyokong Shafie dan Warisan bagi membentuk kerajaan negeri Sabah, namun tetap bergantung kepada tawaran yang dikemukakan. 

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts