12 PERKARA KENAPA MUHYIDDIN DAN BERSATU PERLU MINTA MAAF

1.1k
SHARES
6.4k
VIEWS

Untuk mengetahui sama ada Muhyiddin dan Bersatu ikhlas ataupun tidak untuk memperjuang agama, bangsa dan tanahair bersama UMNO dan PAS cukup mudah – beliau hanya perlu meminta maaf atas kesilapan yang beliau dan Bersatu lakukan, antaranya;

1. Bersekongkol ‘mengkucar-kacirkan’ negara selama 22 bulan bersama DAP dan Pakatan Harapan

Jika Tan Sri Muhyiddin Yassin dan parti Bersatunya berjiwa besar dan merendah diri sedikit, apa salahnya beliau memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia terutamanya kepada umat Melayu Islam di negara ini – kerana pernah bersekongkol dengan DAP dan Pakatan Harapan menjarah dan menghancurkan negara. 

Pemerintahan yang sebegitu teruk yang tidak mampu dibayangkan dan amat dikesali kerana berlaku – umat Melayu Islam di negara ini tidak mungkin akan lupa bahawa Muhyiddin dan Bersatu juga adalah sebagian daripadanya.

Ular menyusur akar tidak akan hilang bisanya Tan Sri, minta maaf sahajalah.

2. RCI Tabung Haji masih tidak dilaksanakan

Kesan daripada 22 bulan itu bukannya kecil dan sedikit, selain keadaan negara dan ekonomi semakin teruk, harta dan aset negara banyak dijual secara borong, malah  harta dan aset umat Islam terutamanya daripada Tabung Haji sebegitu teruk dijual secara ‘lambak’. 

Gesaan agar dilaksanakan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) juga nampaknya masih tidak kesampaian, walaupun banyak pihak telah membuat pelbagai laporan polis terhadap salah laku Pakatan Harapan selama mereka memerintah sehingga aset dan harta umat Islam bernilai berbilion ringgit telah terlepas.

Takut lagi lama dibiarkan, akhirnya terus terlepas. 

3. Harta dan aset Tabung Haji yang terjual masih tidak didapatkan kembali

Ini yang sepatutnya Muhyiddin usahakan agar dirampas atau didapatkan kembali dengan apa jua cara sekalipun, bukan hanya berpolitik mencari jalan untuk memperkukuhkan Bersatu demi kekal berkuasa sebagai Perdana Menteri. 

Rakyat mungkin boleh berlapang dada tetapi syaratnya kepentingan umat Islam di negara ini yang telah terjual dan terlepas di zaman Pakatan didapatkan kembali dengan apa jua cara sekalipun. 

Malah mana tahu, mungkin Muhyiddin akan dikenali sebagai “Bapa Pemerkasaan Islam” kerana di zaman pemerintahannya, harta dan aset umat Islam Tabung Haji berjaya dikembalikan.

Muhyiddin sepatutnya tinggalkan legasi yang baik walaupun menjadi Perdana Menteri kurang dari sepenggal. 

4. Isu arwah Adib masih tidak mendapat pembelaan sewajarnya

Tidak diketahui status terkini isu ini setelah Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin berkata mengenai cadangan mendakwa semula 12 suspek yang membunuh Adib dan membuat semula inkues pada 4 Ogos lepas. Itupun hanya  retorik ‘cadangan-cadangan’. 

Jika kerajaan masih diperintah oleh Pakatan Harapan, mungkin boleh boleh difahami kenapa perlahan sangat, tetapi kini kerajaan Muhyiddin yang berkuasa, maka tidak sepatutnya masih beralasan. 

Tidak mungkinlah pemerintahan Abah lebih teruk dari  DAP dan Pakatan Harapan?

5. Menuduh PAS-UMNO ‘berkhalwat’

Jika dahulu Muhyiddin menghina dan menyindir kononnya PAS dan UMNO berkhalwat, namun kini beliau dan Bersatu menelan ludah sendiri apabila ‘berkhalwat’ pula dengan UMNO dan PAS yang beriya dicemuhnya sebelum ini.

Jika dahulu kerjasama UMNO dan PAS dicemuh sebagai khalwat, kini “berkhalwat bersama” apa gerangannya?

Tetapi Muhyiddin tidak perlu risau, khalwat bersama PAS dan UMNO ini jauh lebih baik dari beliau berkhalwat bersama DAP dan Pakatan Harapan dahulu. 

6. Jika tanpa UMNO dan PAS, pasti Muhyiddin kempunan jadi Perdana Menteri sampai bila-bila 

Sudahlah semasa Tun Mahathir memerintah, beliau tetap diketepikan apabila Azmin diutamakan Mahathir.

Semasa kemuncak Langkah Sheraton yang hampir tidak menjadi, Bersatu akhirnya terpaksa meminta ihsan dan bantuan “rakan-rakan khalwat” agar sokongan diberikan kepada Muhyiddin menjadi Perdana Menteri.

Jika Muafakat Nasional ketika itu menolak, tentu Muhyiddin ‘kempunan’ merasa menjadi Perdana Menteri.

Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong tentu tidak memberi perkenan kepadanya kerana tidak mempunyai cukup sokongan dan akhirnya Parlimen dibubarkan. 

Jasa PAS dan UMNO terhadap Bersatu ini sangat besar, perlu dinilai dan dihargai sebaik mungkin, bukan hanya dipandang sebelah mata.

Kalau tidak kerana UMNO dan PAS, tentu Muhyiddin dan Anwar sama-sama kempunan.

7. Berkeras dalam agihan kerusi kononnya demi agama, bangsa dan negara

Sudahlah memohon ‘talian hayat’ daripada UMNO dan PAS, selepas itu tidak sudah-sudah meminta pihak lain berkorban pengagihan kerusi kononnya “demi agama, bangsa dan negara”. Tetapi Bersatu sendiri tidak mahu beralah.

Rugilah kalau Muhyiddin hendak biarkan orang lain sahaja berkorban demi agama, bangsa dan negara. 

8. Bersikap zalim terhadap UMNO

Bersatu bukan sahaja menyindir, menghina dan mencerca, malah bertindak zalim membekukan akaun UMNO tanpa membuktikan mereka bersalah terlebih dahulu – ini jelas bertentangan dengan ajaran Islam.

Dalam ucapannya baru-baru inipun beliau ada kata akan pertahan kebenaran dan “tidak mungkin  saya membenarkan kebatilan bilamana saya berada semula dalam kerajaan“. 

Justeru adakah beliau kini sedang pertahan kebenaran atau sebenarnya sedang pertahan kebatilan?

Muhyiddin lagi alim dan warak dari UMNO, tentu beliau lagi tahu mengenai dosa dan pahala.

9. Cubaan ‘menjarah’ harta UMNO, tetapi gagal 

Siapa yang tidak tahu hasrat Bersatu yang terlibat dalam rancangan di sebalik tabir mengambil alih aset UMNO yang dilakukan oleh operatif Muhyiddin sendiri. 

Rancangan ‘mencuri’ aset UMNO ini akhirnya gagal apabila Tun Mahathir meletakkan jawatan dan Pakatan Harapan tumbang serta merta.

Mujur tidak sempat, jika tidak, tidak tahulah apa nasib  UMNO ketika ini.

10. Sehingga kini akaun UMNO masih dibekukan

Tindakan membekukan akaun UMNO yang sehingga kini tidak semuanya dinyah bekukan, cuma akaun yang melibatkan kos pengurusan tertentu sahaja ‘dilepaskan’ – jelas ini adalah satu penindasan. 

Hakikatnya kebanyakan akaun UMNO masih lagi belum dinyah beku – walaupun sebarang pembuktian berkaitan AMLA masih gagal dibuktikan sehingga kini, sudah melebihi masa dan sepatutnya dilepaskan terus. 

Tindakan ini bukan sahaja tidak adil, malah ia merupakan penindasan dan kezaliman.

Apatah lagi dilakukan terhadap saudara seIslam, menunjukkan dendam kesumat dan ‘kekerasan’ ala Tun Mahathir. 

Adakah ini terjemahan kepada pertahan kebenaran versi Muhyiddin?

11. Hanya berani bertindak dan berkeras ke atas saudara seIslam?

Maka berdasarkan apa yang telah berlaku, Muhyiddin dan Bersatu wajar meminta maaf kepada orang Melayu Islam khasnya UMNO kerana tidak berupaya mengembalikan harta dan aset umat Islam serta hanya berani ‘membuli’ parti Melayu Islam yang tumbang. 

12. Kenapa tidak bekukan juga akaun DAP?

Sepatutnya akaun DAP juga dibekukan kerana ramai pemimpin-pemimpinnya terlibat dengan rasuah, salah guna kuasa, pengubahan wang haram, menjarah harta umat Islam serta terlibat dengan pengganas LTTE dan komunis. Malah ia lebih wajar dilakukan berbanding membekukan akaun UMNO yang dilakukan atas syak wasangka. 

Jika terbukti DAP tidak bersalah, maka lepaskanlah semua akaun tersebut, tiada masalah.

Barulah sama rata serta tidak dituduh rasis, tidak membeza-bezakan antara kaum dan agama dalam mempertahan kebenaran.

Kesimpulan

Jika Muhyiddin tetap mahu pertahan ego dan berkeras tidak mahu meminta maafpun tidak mengapa. 

Rakyat sudah cerdik dan tahu mana intan mana kaca, pasti mereka tidak sabar tentukan ketika pilihan raya. 

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts