ZURAIDA DEDAH GUAN ENG LULUS PROJEK ‘DIRECT NEGO’ KEPADA SYARIKAT BERKAITAN TAMRIN

713
SHARES
4.2k
VIEWS

KENYATAAN MEDIA MENTERI PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN

Semalam, saya mengatakan bahawa saya akan menyiasat tuduhan yang dibuat oleh Ahli Parlimen PH mengenai 2 projek diberikan melalui rundingan terus oleh KPKT.

Seperti yang dijanjikan, saya telah menyiasat dan mengumumkan apa yang telah ditemui. Projek yang diberikan merupakan projek sisa pepejal Taman Beringin (bernilai RM170,294,400.00) dan sistem perakaunan perisian Century (bernilai RM501,206.37).

Saya mengesahkan bahawa projek rundingan terus ini sebenarnya dilakukan secara langsung oleh bekas menteri kewangan sendiri, YB Lim Guan Eng.

Ini bertentangan dengan kenyataan palsu oleh ahli politik PH bahawa rundingan terus projek sisa pepejal Taman Beringin dimulakan oleh kementerian saya.

Penasihat Syarikat Bumi Segar Indah (Penasihat Syarikat) Tamrin Tun Ghafar, yang merupakan penyokong PH, bertemu sendiri bagi pihak mereka dengan Menteri Kewangan ketika itu pada 26 November 2018.

Pada pertemuan ini, Lim Guan Eng tidak hanya membincangkan rundingan semula projek ini tetapi juga bersetuju untuk mengurangkan kos yuran pemberian wang sebanyak 10 peratus lebih rendah daripada kos asal, kononnya dapat menjimatkan wang untuk kerajaan.

YB Lim Guan Eng kemudiannya menasihati Bumi Segar Indah untuk mendekati KPKT dan mengemukakan serta menyusul cadangan rasmi tersebut.

Selepas itu, projek ini diluluskan oleh Kementerian Kewangan (MOF) di bawah Lim Guan Eng melalui surat bertarikh 20 Februari 2019 daripada MOF kepada Ketua Setiausaha KPKT.

Begitu juga dengan projek perisian Century yang melibatkan 5 kementerian yang berasingan, juga telah diluluskan oleh MOF.

Saya harap pada masa depan ahli politik PH dan bekas menteri akan memeriksa fakta mereka sebelum mengelirukan orang ramai.

Hajah Zuraida Kamaruddin

Menteri Perumahan Dan Kerajaan Tempatan

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts