POLITIK PILIHAN RAYA UMUM KE-15, KEMENANGAN UNTUK UMNO ATAU KALAH SEKALI LAGI?

1.2k
SHARES
7k
VIEWS

1. Kehangatan Pilihan Raya Umum ke-15 semakin terasa di seluruh negara. Bermula dengan PRK Slim di Perak dan Pilihan Raya Negeri Sabah pada bulan September, akan memperlihatkan kekuatan parti BERSATU dan UMNO.

2. Yang paling penting, Mesyuarat Presiden-Presiden di dalam Gabungan Kerajaan PM TSMY telah bersetuju 2 perkara asas iaitu;

(i) Pastikan pada PRU ke-15 nanti, calon kita (PN, MN dan lain-lain) akan lawan satu lawan satu di semua kerusi Parlimen yang akan dipertandingkan; dan

(ii) Sekiranya Gabungan parti-parti politik didalam Kerajaan PM TSMY, beroleh kejayaan dan mandat dari rakyat, bersetuju agar TS Muhyiddin Yassin dipilih semula sebagai Perdana Menteri, menerajui kerajaan ini.

3. Di PRU ke-14 yang lalu, UMNO bertanding di 120 kerusi Parlimen.

4. Sekiranya pengagihan kerusi antara parti-parti dalam gabungan dapat diselesaikan dengan baik, peluang PN dan MN untuk terus kekal memerintah negara ini adalah amat baik.

5. Kalau dahulu, strategi Lim Kit Siang (DAP) menjadi dengan;

(i) Memecah-belahkan undi pengundi-pengundi PAS, dengan mengarahkan Mat Sabu menubuhkan satu parti Islam yang baru dipanggil parti Amanah;

(ii) Pecahkan undi orang Melayu dengan mendapatkan persetujuan Tun Mahathir memecahkan undi UMNO, dengan menubuhkan Parti BERSATU; dan

(iii) Terkini, pecahkan undi orang Melayu di dalam parti BERSATU dengan mengarahkan Tun Mahathir menubuhkan parti Pejuang.

_*THE BIGGER PICTURE;*_
(Gambaran yang lebih besar).

6. Ahli-Ahli UMNO di akar umbi dan orang-orang Melayu perlu melihat gambaran yang lebih besar berkenaan dengan keadaan dan kedudukan politik orang-orang Melayu masa kini.

7. Kekuasaan dan kekuatan UMNO seperti 20 tahun yang lalu, sudah berubah.

8. Landskap dan dinamik politik negara juga sudah berubah.

9. Kalau dahulu, UMNO dengan MCA serta MIC sahaja, UMNO sudah boleh memerintah negara ini dengan baik.

10. Kini, sebaliknya, UMNO perlukan kekuatan PAS, BERSATU, GPS dan rakan-rakan lain dari Sabah dan Sarawak, termasuk SUPP dan PBRS Sabah, untuk memerintah negara ini secara bersama.

11. Bersendirian, UMNO belum kuat untuk menghadapi PRU ke-15 dan cabaran-cabaran politik di hadapan.

12. UMNO bersama PAS, juga belum tentu ada kepastian boleh menang di semua kerusi yang akan mereka tandingi.

13. UMNO (Dr. Asyraf Wajdi), merasakan UMNO seharusnya tetap berpegang kepada Piagam Muafakat Nasional, tetapi jika PAS mengambil keputusan menyertai Perikatan Nasional dan menggunakan logo PN di PRU-15.

14. UMNO akan tetap menggunakan logo BN di PRU-15, dan mengelakkan pertandingan 3 penjuru. Sungguh aneh, kenyataan-kenyataan pemimpin UMNO, yang amat mengelirukan. Tidak sertai Perikatan Nasional. Kekal dengan Muafakat Nasional. PRU-15 pakai logo lain-lain. Tetapi tetap elak pertandingan 3 penjuru.

15. Hakikat sebenarnya Asyraf, Parti PAS telahpun menyertai Perikatan Nasional (PN) bersama dengan 2 parti yang lain.

PERIKATAN NASIONAL TELAHPUN DI DAFTARKAN DENGAN ROS.

PANDANGAN PERIBADI

16. Pada pandangan saya, ketiga-tiga parti politik Melayu ini perlu berlapang dada, memperlihatkan pengorbanan yang besar dan mencari formula muafakat yang terbaik demi kesejahteraan orang-orang Melayu Islam di negara ini.

17. Untuk memerintah semula Kerajaan Persekutuan, kita perlu menang 112 daripada 222 kerusi Parlimen yang akan dipertandingkan. 112/222.

18. Majoriti yang terbaik untuk memastikan Kerajaan PN & MN stabil, kita perlu menang 131/222. Iaitu majoriti 20 kerusi.

19. Di PRU-14, UMNO bertanding 120 kerusi. Menang 54 kerusi.

20. Di PRU-14, PAS pula bertanding 159 kerusi. Menang 18 kerusi. Pencapaian 28.62 peratus.

21. Pencapaian terbaik PAS adalah pada Pilihan Raya Umum tahun 1999, dengan memenangi 27 kerusi Parlimen ketika itu.

22. Orang-orang Melayu perlu sedar bahawa terdapat;

HANYA ADA 140 KERUSI PARLIMEN MAJORITI MELAYU DI SEMENANJUNG DAN MUSLIM BUMIPUTERA SABAH.

82 KERUSI BERCAMPUR-CAMPUR TERMASUK KERUSI DI NEGERI SARAWAK.

23. Sekiranya UMNO tetap dengan pendirian mahu bertanding 80 kerusi Melayu. Maka, hanya akan tinggal 60 sahaja kerusi Melayu untuk diagihkan kepada PAS, BERSATU, blok Azmin dan lain-lain.

24. Untuk makluman, Azmin Ali mempunyai 10 Ahli Parlimen. Bermakna 7 kerusi Parlimen di Semenanjung, 2 kerusi di Sarawak dan 1 kerusi di Sabah. Kesemua 7 kerusi blok Azmin di Semenanjung adalah kerusi majoriti Melayu.

25. Secara realistiknya, kerusi-kerusi majoriti Melayu bukannya banyak.

26. Sekiranya, PAS bertanding di 35 kerusi. BERSATU bertanding 30 kerusi. Blok Azmin Ali kekal dengan 7 kerusi (Semenanjung), maka jumlah kerusi yang diagihkan ialah 72 kerusi.

27. Maka dengan ini juga, UMNO berpeluang untuk bertanding lebih kurang 63 kerusi Parlimen. Manakala, 5 kerusi lagi untuk parti-parti lain yang berkepentingan di dalam Kerajaan sekarang.

UMNO: 63 kerusi.
PAS: 35 kerusi.
BERSATU: 30 kerusi.
BLOK AZMIN: 7 kerusi.
MCA & MIC: 5 kerusi.

28. Secara realistiknya, sekiranya (In sha Allah), UMNO boleh menang 60 daripada 63 kerusi yang di pertandingkan, BERSATU 25, PAS 25, blok Azmin 5 dan GPS Sarawak kekal dengan 18 kerusi.

29. Secara realistiknya juga, Kerajaan PM TSMY boleh kembali memerintah dengan 133/222. Iaitu majoriti 22 kerusi.

30. Kerana itulah, dengan melihat strategi ini, kenapa ahli-ahli UMNO di akar umbi perlu begitu gelisah untuk menerima BERSATU ke dalam MUAFAKAT NASIONAL.

31. Kenapa ahli-ahli UMNO begitu gusar apabila menerima berita PAS akan menyertai PERIKATAN NASIONAL.

32. Ini semua adalah gabungan parti politik dalam waktu negara berhadapan dengan suasana politik yang tidak menentu.

33. Asalkan, UMNO, BERSATU dan PAS – Bersatu di bawah bumbung yang sama demi kepentingan politik orang-orang Melayu Islam – Panggillah apa sekalipun gabungan politik ini.

34. Yang pentingnya orang-orang Melayu perlu 100 peratus menyokong 3 parti politik terbesar orang Melayu Islam di dalam PRU ke-15 yang bakal menjelang, bagi memastikan orang Melayu Islam akan terus menerajui kepimpinan tertinggi negara ini.

35. Cukup sudah derita selama 22 bulan.

36. Parti dan ahli-ahli UMNO di akar umbi perlu berfikir sebaik mungkin tanpa emosi, sama ada:

KITA MAHU MENANG DAN TERUS MEMERINTAH NEGARA INI atau,

KALAH SEKALI LAGI. AKIBAT EMOSI DAN STRATEGI YANG SALAH.

Salam. 

DATO’ SAIFUL BAHAR

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts