MAHATHIR AKAN JADI PERDANA MENTERI KE-8, PERDANA MENTERI BEBAS YANG PERTAMA DAN TERKUAT DALAM SEJARAH MALAYSIA

493
SHARES
2.9k
VIEWS

Oleh Isham Jalil

Mengikut Perlembagaan Persekutuan, sesiapa yang dilantik menjadi Perdana Menteri oleh SPB YDP Agong adalah Ahli Parlimen Dewan Rakyat yang mendapat sokongan majoriti daripada 222 orang Ahli Parlimen Dewan Rakyat.

Dalam Perlembagaan tidak dinyatakan bahawa pengiraan sokongan majoriti ini adalah mengikut parti atau gabungan parti politik.

Tidak juga dinyatakan bahawa Ahli Parlimen yang dilantik menjadi Perdana Menteri tersebut perlu menjadi ahli atau ketua sesuatu parti politik atau mewakili mana-mana parti politik.

Ini bermaksud Perdana Menteri boleh dilantik oleh DYMM SPB YDP Agong di kalangan sesiapa sahaja Ahli Parlimen termasuk Ahli Parlimen Bebas yang mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen.

Mahathir kini secara efektif adalah Ahli Parlimen Bebas walaupun dia masih ahli parti Bersatu.

Oleh kerana semua parti politik dalam PH mahupun pembangkang kesemuanya telah menyatakan sokongan kepada Mahathir semalam, besar kemungkinan hari ini atau esok keputusan perjumpaan Ahli-ahli Parlimen dengan SPB YDP Agong akan memihak kepada Mahathir dengan tahap sokongan kepada Mahathir yang hampir semua jika tidak semua.

Dengan ini Mahathir akan dilantik sebagai Perdana Menteri ke-8, iaitu Perdana Menteri Bebas yang pertama dalam sejarah Malaysia.

Mahathir boleh membentuk kerajaan dengan melantik menteri-menteri di kalangan mana-mana parti politik termasuk dari PH dan BN serta PAS dan tidak lagi tertakluk kepada kekangan parti politik.

Mahathir juga akan menjadi Perdana Menteri terkuat dalam sejarah dengan tidak ada pembangkang dalam Dewan Rakyat dan kerajaan kerana semua parti politik menyokongnya.

Maka dengan ini lengkaplah langkah Mahathir untuk menjadi seorang diktator di Malaysia.

Malaysia Baru 2.0 Mahathir ini tidak akan ada semak imbang kerana tidak ada sesiapa di kalangan Ahli Parlimen yang akan mencabar dan menyoal Mahathir lagi.

……..

Mahathir ada satu lagi pilihan jika dia tidak mahu perkara di atas berlaku kepada Malaysia.

Dia boleh menolak untuk dilantik sebagai Perdana Menteri ke-8 apabila ditawarkan oleh SPB YDP Agong dan menyerahkan kembali kepada SPB YDP Agong untuk memilih Ahli Parlimen yang lain sebagai Perdana Menteri.

Jika ini berlaku besar kemungkinan tidak ada Ahli Parlimen yang akan mendapat sokongan kuat untuk menjadi Perdana Menteri termasuk Anwar Ibrahim.

Jika dia (Anwar atau sesiapapun) berjaya mendapat 112 majoriti mudah sokongan Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteripun, kerajaan yang dibentuk olehnya tidak akan stabil dengan krisis politik yang berpanjangan.

Jika tiada sesiapa mendapat sokongan yang cukup untuk menjadi Perdana Menteri, maka Parlimen boleh dibubarkan untuk memberi laluan kepada rakyat memilih kerajaan yang baru melalui pilihan raya.

Namun tentunya kebanyakan jika tidak semua Ahli Parlimen tidak akan suka dengan pilihan pembubaran Parlimen ini sebab mereka perlu melepaskan jawatan mereka dan bertanding semula dalam pilihan raya dan berhadapan dengan risiko kehilangan kerusi terutama Ahli-ahli Parlimen PH.

Sebab itu mereka semua menyokong Mahathir untuk kekal sebagai Perdana Menteri semalam.

……..

Rakyat memerhati hal ini dan sementara hal ini berlaku keadaan ekonomi negara semakin teruk.

Semalam Bursa Saham Kuala Lumpur telah jatuh lagi ke paras terendah dalam sepuluh tahun dengan kehilangan RM43 billion dalam masa sehari.

Kerajaan yang baru dan Menteri-menteri yang baru akan berhadapan dengan hal ini dan perlu menyelesaikan krisis ekonomi ini segera atau ditolak semula oleh rakyat pada pilihan raya umum akan datang iaitu hanya tiga tahun lagi jika Parlimen tidak dibubar kini.

https://www.facebook.com/220524935369705/posts/662222011199993/?d=n

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts