MEMBANTAH KERAS PEMANSUHAN KAWASAN HUTAN SIMPAN KUALA LANGAT UTARA

370
SHARES
2.2k
VIEWS

KENYATAAN MEDIA PUTRA SELANGOR 

1 Kerajaan Negeri Selangor harus bertanggungjawab ke atas Jabatan Perhutanan Negeri yang telah mengeluarkan iklan bertarikh 5 Februari, bagi tujuan memansuhkan status Hutan Simpan Kuala Langat Utara seluas 930.93 hektar (2,300 ekar) yang berkemungkinan besar berkepentingan untuk projek komersil dan pembangunan bercampur, bukan kepentingan awam atau rakyat. 

2 PUTRA Selangor mendesak dan membantah sekeras-kerasnya cadangan pemansuhan hutan paya gambut dan bakau daripada Hutan simpan Kuala Langat Utara demi menyelamatkan sumber hutan, kepelbagaian biologi, penjagaan ekosistem flora dan fauna.

3. Kesannya amat parah seandainya 97.2 peratus hutan simpan bakal dimusnahkan dan hanya berbaki 2.8 peratus, sudah pasti berlakunya banjir serta menenggelamkan bahagian sekitar.

4. Hutan Simpan Kuala Langat Utara perlu dipelihara dari pencabulan alam semulajadi.

Kemusnahan dan kerosakan bentuk muka bumi yang tidak seimbang akan memberi kesan yang buruk kepada penempatan dan 7 perkampungan Orang Asli serta hidupan liar yang lain.

5. Hutan Simpan Kuala Langat Utara adalah merupakan kawasan penebat banjir semulajadi dengan bentuk tanah paya gambut yang berfungsi menyerap dan menyimpan air seandainya tiba musim tengkujuh. Ia mampu mengatasi risiko banjir.

6. Jika Kerajaan Negeri tidak mengendahkan dan ambil peduli permasalahan ini, pasti akan menelan kos yang tinggi untuk membina sistem penebat banjir yang sepatutnya peruntukan tersebut boleh disalurkan kepada perkara lain yang lebih bermanfaat untuk rakyat.

7. Desakan dan bantahan ini perlu disokong oleh seluruh warga Selangor demi menjaga, memelihara dan mengekalkan ekosistem penebat banjir semulajadi.

Oleh Borhan Bin Zakaria

Setiausaha Agung PUTRA

Timbalan Ketua Penyelaras Selangor

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts