MALAYSIA MAKIN PARAH, HIPOKRASI PAKATAN HARAPAN DI TAHAP TERTINGGI

812
SHARES
2.9k
VIEWS

Oleh Anuar Shaari

1. Gegak gempita cubaan memadamkan apa yang didakwa sebagai api perkauman. Pelbagai alasan diberi merasionalkan sambutan perayaan kaum dirayakan bersama.

Terakhir, Menteri Perpaduan mendakwa telah ada keputusan kabinet perayaan berasaskan kebudayaan harus dirayakan bersama bagi memupuk perpaduan kononnya.

2. Merayakan sesuatu perayaan secara bersama tidaklah memupuk perpaduan. Tidak perlu memaksa seseorang atau sesuatu kaum merayakan perayaan kebudayaan kaum lain. Konon untuk memupuk perpaduan, sebaliknya tindakan ini hanya memecah belahkan masyarakat.

Sebenarnya tunjang utama perpaduan masyarakat pelbagai kaum di Malaysia adalah kefahaman dan toleransi. Sesuatu yang telah terbina sekian lama di Malaysia tercinta ini.

3. Semenjak Merdeka, apa sahaja perayaan berkaitan agama dan kebudayaan bebas dirayakan di Malaysia. Sesuatu kaum amat sedar di mana kedudukan mereka dan tidak akan menyentuh sensitiviti kaum lain yang merayakannya.

Mereka hanya merayakannya di kalangan kelompok mereka dan tidak bersusah payah memaksa kaum lain merayakannya. Bagi yang merayakan, mereka juga sangat sensitif. Seboleh mungkin mereka akan merayakannya tanpa mengganggu kaum lain.

4. Saya ulangi, inilah nilai yang dipupuk sekian lama di Malaysia, saling menghormati, memahami serta bertoleransi. Tiada yang berani mempersoalkan peranan JAKIM, tiada yang berani mempersoalkan tabung atau tanah kuil. Bukan kerana masyarakat takut, tetapi sistem nilai (menghormati dan toleransi) yang diterapkan kepada masyarakat amat tebal dipraktikkan.

Namun kini, ia tidak lagi berlaku. Wujud ahli-ahli politik yang mahu menjadi hero sesuatu kaum serta menghina kaum lain dengan tidak berpandukan Perlembagaan. Wujud juga ahli politik yang membela pertubuhan rasis seperti Dong Zhong atas paksi agama.

5. Mereka ini warganegara Malaysia, akan tetapi kiblat mereka bukannya Malaysia. Mereka tidak mahu dikatakan sebagai pendatang namun dari sisi lain, mereka tetap memberi contoh negara asal seperti yang didakwa lebih baik dari Malaysia.

Bersongkok itu budaya Malaysia, namun ada yang lebih rela mengenakan budaya asal mereka di kepala hanya kerana tidak mahu dikatakan Melayu atau Islam. Jawi itu bahasa Malaysia, namun mereka membantah separuh mati hanya kerana takut masuk Islam. Mungkin juga kerana takut dipotong ‘anu’nya itu, sedangkan ia baik untuk kesihatan.

6. Beginilah hipokritnya mereka. Mereka menggariskan perayaan berasaskan kebudayaan perlu disambut bersama.

Namun apabila JAKIM mengeluarkan garis panduan antara perayaan agama dan perayaan kebudayaan, mereka melenting separuh mati. JAKIM pula dituduh pemecah perpaduan dan mahu JAKIM ditutup sedangkan JAKIM tidak melarang mereka merayakan perayaan mereka.

Apa yang berlaku, JAKIM hanya melarang umat Islam turut sama merayakan kerana dibimbangi akan terkeluar dari landasan Islam. Adakah salah menasihati umat sendiri agar berhati-hati?

7. Kerana itu sistem nilai negara ini tidak boleh diasaskan dengan nilai prejudis. Ahli-ahli politik ekstrem perlu disingkirkan dari sistem pentadbiran negara.

Kita perlu kembali kepada perpaduan yang berasaskan Perlembagaan seperti sekian lama. Ia terbukti semenjak Malaysia merdeka hingga kini.

Meruntuhkan sesuatu yang dibina sekian lama amatlah mudah. Perlukan beberapa saat sahaja, pasti hancur sekelip mata.

Namun untuk membinanya kembali, pasti mengambil masa yang lama.

Perpaduan dan toleransi yang kita ada telah sampai sejauh ini semenjak Merdeka.

8. Usah diulangi tragedi hitam perpaduan negara suatu ketika dahulu. Hanya kerana kita mendengar kata-kata ahli politik yang tidak siuman, segalanya hancur ketika itu.

Kini, tolaklah mereka yang ‘berselindung’ di balik topeng rakyat. Konon mahukan perpaduan, namun sebaliknya hanya menambahkan perpecahan….

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts