VERNAKULAR PUNCA KEBIADABAN MELAMPAU

449
SHARES
2.5k
VIEWS

Sama ada kita mahu menerimanya atau tidak, kemajuan ketamadunan sesuatu bangsa bukan hanya terletak kepada kepesatan pembangunan berbentuk material semata-mata tetapi kemajuan mestilah seiring dengan ketinggian akhlak masyarakat tersebut.

2. Dan keperibadian akhlak yang baik tidak akan tercapai jika sistem pendidikannya bercelaru. Di sinilah peranan modal insan berkualiti yang memiliki upaya ilmu dan keterampilan yang sifatnya semasa dan canggih sepatutnya menyerlah, namun ia akan gagal apabila tidak menitikberatkan kepentingan aspek nilai etika sebagai asas pedoman dalam menguruskan modal insan.

3. Dan nilai etika bersifat sejagat hanya akan tercapai apabila wujud keseragaman dalam sistem pendidikan negara dengan menekankan pembelajaran asas konsep kenegaraan yang boleh diserapkan ke dalam diri murid-murid, iaitu pendidikan konsep Rukun Negara pada peringkat sekolah rendah dan asas penting Perlembagaan Persekutuan di peringkat sekolah menengah.

4. Tanpa penerapan asas kenegaraan dalam sistem pendidikan dan diburukkan lagi dengan sistem sekolah vernakular maka tidak mustahil kejahilan dalam memahami kedudukan YDP Agong dalam sistem pentadbiran negara yang dikenali sebagai sistem Raja Berperlembagaan, akan melahirkan rakyat yang biadab lagi kurang ajar. Ini kerana pendidikan vernakular tidak menitikberatkan akan perkara ini.

5. Akibatnya maka wujudlah golongan masyarakat yang begitu celupar dan biadab sehingga berani menghina Permaisuri Agong dengan hamburan kata-kata seperti “nenek sihir rasis”.

Rakyat yang kurang ajar ini beranggapan dirinya lebih mulia daripada DYMM Yang DiPertuan Agong, atau menyangka mereka setaraf dengan Raja-Raja Melayu.

Mereka begitu jahil sehingga mereka alpa bahawa Raja-Raja Melayu inilah yang menerima nenek moyang mereka sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu sebelum Malaysia dibentuk, lalu anak cucu mereka ini kemudiannya menunjukkan sikap biadab, rasis dan tidak sedar diuntung.

6. Kemarahan golongan celupar ini berpunca daripada sokongan Permaisuri Agong itu dalam isu “Tulisan Jawi”, yang merupakan tulisan tradisi bangsa Melayu, Baginda Permaisuri Agong menunjukkan sokongan tidak berbelah bahagi dan berusaha memartabatkan kembali tulisan Jawi apabila ia diperlekehkan dan dihina.

Namun kebodohan si pencerca terserlah kesan dari Islamiphobia yang sengaja diada-adakan oleh Persatuan Dong Zong yang masih gagal membuang sikap ke’China’an mereka walaupun telah berdekad mereka bernaung di bawah Kedaulatan Raja-Raja Melayu di Tanah Melayu.

7. Dalam perkara ini MUAFAKAT sering kali menegur dengan menyarankan kepada pihak-pihak yang berwajib agar peruntukan perundangan yang sedia ada dikuatkuasakan dalam melindungi kedudukan Raja-Raja Melayu, sebagaimana telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Atau setidak-tidaknya memberi amaran keras bahawa seseorang yang didapati melakukan penghinaan kepada institusi Raja boleh disiasat sama ada di bawah seksyen 4(1) Akta Hasutan, Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia dan mana-mana peruntukan di bawah Kanun Keseksaan.

8. MUAFAKAT mengesyorkan terhadap pencaci maki ini dihukum dengan sekeras-kerasnya agar perkara yang memalukan negara seperti ini tidak berulang, ini kerana rakyat yang prihatin dengan kedaulatan negara melihat terdapat sekumpulan kecil pencaci ini sudah berani mencabar Institusi Raja-Raja Melayu kelihatannya semakin melampau-lampau sejak akhir-akhir ini.

Haji Rashidi bin Haris

Ketua Media MUAFAKAT

Sekretariat PEMBELA

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts