ARAK: MENGAPA MENGGALAKKAN BENCANA ATAS MANUSIA

1.1k
SHARES
2.4k
VIEWS

MUAFAKAT masih tertanya-tanya agama manakah yang menggalakkan penganutnya jadi seorang pemabuk?

2. Pertanyaan ini adalah bagi menjernihkan kekeliruan susulan daripada jawapan yang diberi oleh Exco Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam dan Pembangunan Kampung Baru, Ng Sze Han yang menyatakan Kerajaan Selangor menetapkan tiada larangan untuk mana-mana individu meminum arak di kawasan awam kerana perkara itu selaras dengan ketetapan Undang-undang Kecil Taman (2005).

3. Membuat kajian dan penilaian mengenai “mabuk” ini, tidak sayugia perkara yang membabitkan nyawa disamakan dengan dapatan kajian terhadap ketiadaan lesen memandu.

Maka sudah tentu nisbah kemalangan disebabkan tidak mempunyai lesen memandu dengan mabuk ketika memandu jauh bezanya. Dan tidak kena pada keadaan dan logiknya.

4. Mabuk ini amat jelas telah memberi kesan negatif yang terkena kepada pelbagai keadaan, tempat dan perseorangan. Maksudnya mabuk mendorong kepada banyak malapetaka dan bencana, baik kepada pemabuk itu sendiri atau juga orang lain di sekelilingnya.

5. Kehilangan nyawa disebabkan mabuk itu terbukti hari ini semakin tinggi. Dalam akhbar tempatan sering dipaparkan kes kemalangan di jalanraya, tikam-menikam dalam pergaduhan yang berpunca daripada mabuk, ada juga perbuatan membunuh diri dan sebagainya.

6. Dalam Islam perkara ini jelas;

“Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.”

(Surah al-Ma’idah: ayat 90). Tidak perlu dihuraikan kerana ia amat jelas.

7. Justeru, MUAFAKAT mendesak supaya pihak berwajib menetapkan satu dasar larangan minum arak secara terbuka di tempat awam atau di khalayak ramai bagi menjamin keharmonian masyarakat majmuk serta memelihara kesucian agama Islam seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan pada Perkara 3(1) dan juga untuk menjaga sensitiviti masyarakat yang pelbagai di Malaysia dan negeri Selangor khususnya yang beragama Islam.

8. Tindakan tegas harus ada beserta dengan peruntukan undang-undang yang keras bukannya seperti yang telah sedia ada yang dilihat terlalu ringan dan tidak bersifat mencegah kerana tindakan penguatkuasaan hanya dikenakan sekiranya wujud perkara yang tidak diingini.

Sedangkan kemudaratan arak ini telah jelas dalam agama serta disahkan kesan negatifnya dari kajian pakar. Ini terbukti melalui laporan berita yang sering dimuatnaik mengenai kes-kes mabuk yang menyebabkan berlakunya kemalangan, pergaduhan, pembunuhan dan sebagainya.

9. Kebimbangan mengenai perkara ini tidak ketara kepada umat Islam, kerana umat Islam telah lama terikat dengan ketetapan dari Kanun Jenayah Syariah yang jika disabitkan kesalahan, boleh dikenakan tindakan undang-undang kepada mana-mana orang Islam yang mabuk minum arak.

Masalah besarnya adalah dari golongan bukan Islam, kerajaan perlu menetapkan satu undang-undang bagi mengawal mereka. Di Amerika ada undang-undang ketat terhadap pemandu yang memandu dalam keadaan mabuk.

10. MUAFAKAT tidak hanya mendesak diadakan agar diharamkan meminum arak secara terbuka di tempat awam atau di khalayak ramai bahkan mendesak arak itu diharamkan terus daripada dijual di dalam negara. Manakala semua kilang arak dalam negara ditutup buat selama-lamanya.

“ARAK HARAM DI MALAYSIA!”

Haji Rashidi bin Haris

Ketua Media MUAFAKAT

Naib Pengerusi UMMAH

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts