DISKRIMINASI KAUM DALAM PROSES PEMBAYARAN YURAN DI ILP

1k
SHARES
3.2k
VIEWS

KENYATAAN MEDIA PARTI BUMIPUTERA PERKASA MALAYSIA (PUTRA)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

1. Biro Undang-undang & Pengaduan Awam PUTRA telah menerima aduan dari ibu bapa berbangsa Melayu menyuarakan ketidakpuasan hati mereka apabila mendaftarkan anak jagaan mereka di Institut Latihan Perinsutrian (ILP) Ledang sebuah institusi kemahiran di bawah Kementerian Sumber Manusia.

2. PUTRA dimaklumkan bahawa semua penuntut kaum India adalah dikecualikan dari membayar yuran pendaftaran sebanyak RM1800 manakala bagi penuntut selain dari kaum India, pembayaran yuran RM1800 berkenaan adalah diwajibkan.

3. PUTRA melihat dasar Kementerian Sumber Manusia menggunakan wang rakyat dari Akaun Amanah ILJTM adalah satu dasar diskriminasi perkauman yang tidak berlandaskan mana-mana peruntukan undang-undang.

4. PUTRA juga melihat dasar ini adalah satu bentuk penyalahgunaan kuasa di pihak Kementerian Sumber Manusia yang menyalahgunakan dana awam hanya untuk kepentingan kaum tertentu dan kemungkinan di sebabkan Menteri Sumber Manusia adalah seorang dari kaum India maka atas sebab itulah dasar ini diperkenalkan.

5. PUTRA memandang serius penyalahgunaan dana awam untuk kepentingan politik sempit Menteri Sumber Manusia dan PUTRA akan membuat aduan rasmi berkaitan isu ini.

6. Buat ibu bapa yang telah mendaftarkan anak mereka di ILP dan telah membayar yuran pendaftaran tersebut, sila hubungi Biro Undang-undang & Pengaduan Awam PUTRA di talian +60176635719 untuk menubuhkan satu jawatankuasa bertindak menuntut keadilan dan hak sama rata seperti yang dijamin di bawah Perkara 8 Perlembagaan.

7. Perkara 153 Perlembagaan hanya membolehkan Yang DiPertuan Agong memelihara kedudukan Istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain dalam bidang pendidikan dan latihan.

8. PUTRA percaya Yang DiPertuan Agong tidak memberi perkenan kepada dasar diskriminasi Kementerian Sumber Manusia ini dan selagi belum diperkenankan maka sebarang dasar kerajaan yang bercanggah dengan undang-undang adalah tidak berpelembagaan dan boleh dicabar di mahkamah.

9. PUTRA mengambil maklum bahawa kemiskinan merupakan antara faktor penghalang kepada peluang pendidikan tetapi kemiskinan adalah buta perkauman.

10. Kerajaan hendaklah bertindak adil mengikut undang-undang dan sebarang bentuk diskriminasi selagi ia tidak dikecualikan oleh undang-undang hendaklah dihentikan.

Sekian terima kasih.

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz

Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)

Pengerusi Biro Undang-undang & Pengaduan Awam PUTRA

1 Julai 2019

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts