KENYATAAN MEDIA PUTRA BERKAITAN SAMAN PELUCUTHAKAN SPRM TERHADAP 41 INDIVIDU DAN ENTITI BERKAITAN DANA 1MDB

415
SHARES
2.4k
VIEWS

1. Berdasarkan kepada Kenyataan Media KP SPRM, Saman Pemula telah difailkan terhadap 41 individu, kumpulan dan entiti untuk melucut hak wang berjumlah keseluruhan RM270 juta yang diterima oleh kesemua individu dan entiti berkenaan daripada sumber akaun AmBank Dato Seri Najib Tun Razak yang dipercayai SPRM daripada sumber 1MDB yang dianggap “wang haram” oleh kerajaan Malaysia.

2. Menurut Akta AMLA, hanya “syak yang munasabah” (reasonable suspicious) oleh Pendakwaraya adalah memadai untuk memfailkan Saman Pelucuthakan ini. Ini bermaksud Pendakwaraya tidak perlu membuktikan wang itu adalah wang haram sebelum memfailkan tindakan ini sehingga lah ia dinafikan oleh pihak yang disaman bahawa wang itu adalah diperolehi secara sah mengikut undang-undang.

3. Disebabkan permohonan yang dibuat SPRM ini bukan satu permohonan jenayah, maka tidak wujud istilah beban pembuktian kepada pihak yang menuntut melainkan kedua-dua pihak hendaklah mengemukakan keterangan afidavit masing-masing berkaitan wang berkenaan untuk pertimbangan mahkamah sama ada wang itu boleh dirampas oleh kerajaan atau tidak.

4. Masalah yang mungkin timbul adalah wang itu telah habis digunakan oleh kesemua 41 individu dan entiti. Jadi jika Mahkamah mengarahkan untuk wang itu dikembalikan kepada kerajaan, dalam keadaan kesemua individu, kumpulan dan entiti berkaitan tidak mampu memulangkan jumlah wang yang mahu dirampas, maka kesemua mereka berisiko untuk dibankrapkan, dibatalkan pendaftaran dan digulungkan.

5. PUTRA melihat terdapat asas undang-undang yang baik untuk kedua-dua pihak, sama ada pihak yang menuntut atau pihak yang dituntut untuk berjaya dalam kes masing-masing dan terserahlah kepada Peguam masing-masing pihak untuk menjaga kepentingan undang-undang anak guam masing-masing.

6. PUTRA menentang sebarang penyelewengan oleh pihak kerajaan tanpa mengira kerajaan BN atau kerajaan PH.

7. Sekiranya terbukti di Mahkamah nanti bahawa wang dari sumber 1MDB berkenaan adalah milik negara yang diselewengkan oleh kerajaan terdahulu, PUTRA menyokong penuh tindakan kerajaan sekarang untuk mendapatkan semula wang milik rakyat yang diuruskan oleh kerajaan.

8. Pada masa yang sama, PUTRA mengutuk sebarang penyalahgunaan Akta AMLA oleh pihak kerajaan jika ia digunakan semata-mata untuk tujuan menyiksa dengan cara membekukan akaun bank musuh politik kerajaan atau dijadikan alasan nanti untuk membankrapkan, mengharamkan penubuhan atau menggulung syarikat-syarikat yang mungkin menerima wang berkenaan secara bona fide daripada sumber.

9. Sama ada Akta AMLA ini disalahguna atau tidak seperti di perenggan 7 dan 8 di atas, keputusan kes saman Sivil SPRM ini nanti akan mendedahkan semuanya.

10. PUTRA juga mendesak agar pihak Peguam Negara segera mendakwa mana-mana pihak berkaitan isu 1MDB yang sehingga kini tiada suatu pendakwaanpun dibuat lagi walaupun telah lebih 1 tahun kerajaan PH memerintah Persekutuan.

11. Kegagalan kerajaan segera mengheret penjenayah 1MDB ke muka pengadilan hanya menyebabkan pihak-pihak lain (seperti 41 individu dan entiti ini) menjadi mangsa keadaan sedangkan penjenayah yang dikaitkan dengan skandal 1MDB masih belum didakwa dan selagi belum disabitkan bersalah oleh Mahkamah maka belum terbukti wang 1MDB itu adalah wang dari sumber haram.

12. Oleh itu, PUTRA akan memantau rapat segala prosiding Mahkamah berkaitan Saman Pelucuthakan oleh SPRM ini dan akan terus lantang menegur jika ada kelihatan sebarang elemen penindasan tidak wajar terhadap musuh politik.

13. Jika RM270 juta berkenaan benar-benar wang rakyat yang di selewengkan oleh kerajaan terdahulu, maka PUTRA merizabkan pujian terhadap kerajaan hari ini, tertakluk kepada keputusan Mahkamah kemudiannya.

Sekian terima kasih.

MOHD KHAIRUL AZAM BIN ABDUL AZIZ

Naib Presiden

Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)

Pengerusi Biro Undang-undang PUTRA

21 Jun 2019

Facebook
Twitter
Email
Telegram
WhatsApp

Related Posts